Meanderkrant

De Meanderkrant is een krant voor nieuwe ouders en leerlingen, gemaakt door leerlingen, ouders en leerkrachten van de Meander. De Meanderkrant geeft een goed beeld van de sfeer op onze school.

 

Download hier de Meanderkrant.

De Meander zijn we samen!

“De Meander zijn we samen!” Dit is de slogan van onze school. En wat een mooie slogan is dat!

 

Dat ‘samen’ zie je terug in allerlei situaties op onze school.

 

Samen zijn wij verantwoordelijk voor onze school en ons schoolplein en samen met de ouders bieden wij goede zorg voor alle kinderen van onze school.

 

De creaochtenden draaien wij samen met de ouders en tijdens die creaochtenden zijn de kinderen samen met hun maatje.

Samenwerken doen wij bij alle werkvormen van coöperatie leren en samen met de ouders van onze leerlingen organiseren wij heel veel leuke activiteiten, zoals de avondwandeling, de toneelavond “Ouders voor Kinderen”  en de DoeMeanderDag. Ook deze krant is er een goed voorbeeld van: die is met veel enthousiasme voor u door ouders van leerlingen gemaakt.

 

De sfeer op onze school is veilig en warm. Dit komt omdat alle teamleden samen zorgen voor elkaar en de kinderen.

 

Kortom: een school met een hart, waar uw kind een heerlijke schooltijd beleeft!

U bent van harte welkom!

 

Linda van Reeven, directeur

 

Lees meer over onze visie.

Coöperatief leren doe je nooit alleen

Een kringgesprek waarbij je onmogelijk kunt stilzitten? Het kan met coöperatief leren.

 

Juf Lineke is binnen de Meander coach voor coöperatief leren. “Coöperatief leren biedt werkvormen waarmee je alle leerlingen goed kunt laten samenwerken. In de klas werken de kinderen in tweetallen 
of in teams. Dit bevordert niet alleen de kennis, maar ook de sociale vaardigheden van een kind.”

 

Waardering
Leerlingen leren niet alleen van de communicatie met de juf of meester, maar leren ook van en met elkaar. De leerlingen zijn actief met de leerstof bezig en praten erover, waardoor ze zich de inhoud meer eigen maken. Er ontstaat een klimaat in de klas waarin leerlingen waardering en begrip voor elkaar hebben, waardoor ze bereid zijn elkaar te helpen.

 

Kringgesprek
Neem het kringgesprek. Dat kun je maandagochtend invullen door de kinderen één voor één over het afgelopen weekend te laten vertellen. Dat betekent veel stilzitten en luisteren. Je kunt ook een binnen- en buitenkring vormen en de kinderen een op een over hun belevenissen laten vertellen, waarna er doorgedraaid wordt. Een werkvorm die Inge, Wytse en Charlotte weten te waarderen. “Dan hoef je niet zo stil te zitten. Je mag meer lopen door de klas, je doet wat met alle kinderen. Dat is veel leuker, maar soms moet je ook met z’n tweeën hard werken hoor.”

 

Lees meer over coöperatief leren.

Meer dan de eigen vertrouwde klas

Duuk zit ruim een jaar in groep 1. Hij gaat elke dag met plezier naar school, want er zijn overal vriendjes.

 

Eén grote vriend zit in groep 8 en is zijn maatje. Samen met hem heeft hij het afgelopen jaar van alles ondernomen, zoals de creatieve ochtenden en de projectweek. Deze activiteiten zijn vaak in verschillende groepjes met kinderen uit alle groepen, maar altijd met zijn eigen maatje. 
Hierdoor heeft Duuk het afgelopen jaar kennisgemaakt en samengewerkt met veel kinderen. School is dus veel meer dan zijn eigen vertrouwde klas alleen.
Het doel van deze verticale samenwerking is het bevorderen van verantwoordelijkheidsgevoel van oudere leerlingen en de veiligheid van kleintjes. De leerlingen van de groepen 1 tot en met 4 hebben een ouder maatje uit de groepen 5 tot en met 8.

Als je Duuk vraagt wat hij met zijn maatje doet, vertelt hij je enthousiast wat ze allemaal samen maken: “een vlinder, een draaimolen, een toneelstuk.” Zijn maatje helpt hem daarbij. “En,” zegt hij vrolijk, “ik help hèm ook hoor.”

 

Lees meer over het maatjessysteem.

Zelf een flipperkast maken

Kan dat echt? Zelf een flipperkast maken? Ja hoor, dat is één van de vele technische opdrachten die zijn verborgen in de techniektorens. 

 

Zes keer per jaar springen ouders bij om de kinderen zelf te laten ontdekken hoe je met techniek hele mooie dingen kunt maken. Eén van die ouders is Ronald-Jan. Hij vindt het iedere keer weer leuk om de kinderen de basisprincipes uit te leggen van technieken die je op iedere hoek van de straat tegenkomt. “Laatst heb ik aan een groepje kinderen in groep 5 uitgelegd hoe een stoplicht werkt. We waren bezig met een stroomkring. Het is leuk om met behulp van wat draadjes en lampjes te kunnen laten zien hoe je deze, door middel van de juiste combinaties, kan omtoveren tot een alledaags gebruiksvoorwerp.” 

 

Dominomachine
Niet alleen de ouders beleven plezier aan de techniektorens. Het leukste dat Kiki zich kan herinneren: “In groep twee hebben we een tentje gemaakt van ijzerdraadjes en dat vervolgens bekleed met stof.” Samen met haar broer Roel somt ze nog veel meer leuke technieken op: “zeepjes maken, letters in een stalen plaatje stansen, trekpop maken, geheimschrift met citroensap, water zuiveren, fietsbanden plakken en een dominomachine maken.” Dat laatste was de leukste techniek die Roel zich kan herinneren van de techniektorens. “We hebben toen een minimachine gemaakt die dominosteentjes kan neerzetten.”

 

Lees meer over het Techniekkasteel.

Geen Drievliet, maar Delftse Hout

Wat? Gaan de kleuters ook op kamp? Ja, op de Meander wel.

 

Dicht bij huis, maar wel gezellig met de hele klas, hun vertrouwde juf en een paar ouders een nachtje naar scouting Paulus in de Delftse Hout. Eva, moeder van Pepijn uit de kleuterklas, vindt dat nou zo leuk van de Meander.

 

“De kinderen leren zo spelenderwijs om een nachtje van huis te zijn.” En wat als het echt niet lukt? “Dan haal je je kind gewoon op en breng je het de volgende ochtend weer terug.” De kinderen gaan steeds iets langer en iets verder op kamp. Altijd in combinatie met een oudere klas, zodat er een groep ‘ervaren’ kinderen is en een groep voor wie de locatie nieuw is.

Weektaak: inzicht in eigen werk

“De weektaak betekent voor kinderen keuzevrijheid”, aldus juf Wendy. Zij legt uit hoe kinderen met de weektaak inzicht krijgen in hun eigen werk èn leren plannen en samenwerken.

 

Werken aan de weektaak

“We beginnen al in groep 2 met weektaken”, vertelt juf Wendy. “Eerst met een puzzel, werkblad of Loco, net wat de behoefte van de kinderen is. Zij bepalen zelf wat ze het eerst willen doen.” De leerkrachten lopen dan met een rode ketting om. Voor de kinderen is dit het teken dat ze eerst zelf aan de slag gaan. Zo kan de juf of meester meer aandacht schenken aan kinderen die dat nodig hebben.
“In latere groepen werken we met een stoplicht op het digibord: rood betekent voor jezelf werken, bij oranje mag je hulp van je team inschakelen en bij groen mag je naar de leerkracht.”

 

Extra’s
En wat vinden de kinderen er zelf van? Pip en Caya vinden de weektaak wel leuk, “maar dat hangt wel af van de werkbladen die je krijgt!” Pip: “Het liefst doe ik de werkbladen over natuur, spelling en verkeer.” Caya vult aan: “Ik vind de extra werkbladen het leukst. Dan mag je een puzzel of tekening maken. Maar die mag je pas doen als je met de andere werkbladen klaar bent.”

 

 

Lees meer over zelfstandig werken.

Beregezellig met 'liloliejen'

Als je op een woensdagochtend door de rustige gangen van de Meander loopt, kan het zijn dat de stilte plots wordt verbroken als alle klassen leegstromen en de kinderen feilloos door de drukke ruimtes navigeren. 

 

De kleintjes lopen aan de hand van hun oudere maatje: de creatieve ochtend is begonnen. Floor wordt gevraagd naar haar ervaringen: “De creatieve ochtend…? Oh, de crea!” Thuis vindt ze knutselen maar ‘saai’, maar op school mag je telkens wat nieuws doen: kleien, batikken of gewoon lekker verven. “Maar het is niet de hele ochtend hoor”, vertelt ze. “Het is gewoon van 9 tot 10 uur.” Het leukste vindt ze dat je veel met andere kinderen kunt kletsen. Samen met haar vaste, vertrouwde maatje werkt ze regel-matig in andere groepen, met andere kinderen uit de verschillende leerjaren. Zo leer je veel kinderen kennen en dat vindt Floor beregezellig.

 

Helpende hand
De groepen werken één keer in de week, drie weken achter elkaar aan een opdracht. Er zijn verschillende technieken die kunnen worden eigengemaakt. Zo is er ook aandacht voor houtbewerking, solderen, textiel, hoogdruk en batikken. Het resultaat wordt aan het eind van een creaperiode vaak tentoongesteld.
Tijdens de creatieve ochtend werken we aan expressiviteit en samenwerking en leren we verschillende technieken aan. De ‘crea’ wordt gecoördineerd door leerkrachten, maar ook mogelijk gemaakt door de helpende hand van ouders. Hen wordt gevraagd minstens eenmaal per jaar mee te helpen. Want samen met je kind crea-en, op school, zo’n kans krijg je niet vaak natuurlijk!

 

Lees meer over de creatieve ochtend.

Waarom de Meander?

Vlasia, moeder van Andreas, geeft aan waarom zij juist voor de Meander heeft gekozen.

 

“Ik zocht niet zomaar een school waar mijn kind zou leren lezen en schrijven. Dat gebeurt op iedere school. Ik zocht een school met iets extra’s. De Meander heeft veel van die extra’s: zelfstandig werken, maatjessysteem, coöperatief leren, weekopening, weeksluiting en nog veel meer. Het is een school waar betrokkenheid van ouders geen uitzondering is en dat spreekt me echt aan. Ik ben ervan overtuigd dat de Meander een positieve bijdrage levert aan de persoonlijke ontwikkeling van mijn zoon.” 

Een Meanderweek is verrassend veelzijdig

Op de Meander hechten we veel waarde aan activiteiten in verticale groepen: groep 1 t/m 8 door elkaar. Op maandag openen we de week met elkaar, op woensdag is er een gezamenlijke zangkring en vrijdag de weeksluiting met optredens van de kinderen.

 

In de zangkring komt de verticale samenwerking van de Meander in de muziek tot uiting. De kinderen zingen de liedjes altijd minstens drie keer achter elkaar, op verschillende manieren. Ook kinderen die een lied nog niet kennen, kunnen het zo oppikken. Na een jaar of twee hebben de kinderen al een aardig repertoire opgebouwd. Soms zijn de liedjes wat meer voor de grotere kinderen, soms juist voor de kleintjes. Zo leren de kinderen ook om zich aan elkaar aan te passen.

 

Kinderen vinden vooral de weeksluiting erg leuk. Een aantal groep 3-leerlingen kan heel goed aangeven waarom: de een vindt het vooral leuk dat ze voor je gaan klappen, de ander vindt de toneelstukjes van groep 7 en 8 leuk om naar te kijken, omdat ze zo grappig zijn. En de ouders mogen gezellig komen kijken bij de weekopening, zangkring en weeksluiting.

 

Lees meer over de week.

Groen avontuur

 

Op het schoolplein van de Meander draven de kinderen vrolijk door de wilgentunnel.

 

De levensgrote wigwam van wilgentakken is ‘de buut’. Er wordt gevoetbald, zandtaart gebakken en van de glijbaan van het speeltoestel gegleden (en nog een keer, en nog een keer!). Met het groene schoolplein heeft de Meander een groen en avontuurlijk speelterrein gecreëerd. 

 

Jip en Luca: “Tikkertje en vooral verstoppertje is nu leuker, dat spelen wij het liefst. En iedereen kan doen wat hij wil, voetballen, turnen aan het rek of lekker kletsen in de wigwam.” De wigwam en de wilgentunnel zijn gemaakt van levende takken, waar steeds meer blaadjes aan groeien, dat is leuk om te zien. “En toch kun je er doorheen blijven kijken, wel zo handig met verstoppertje, haha.”